Svårigheter med att hålla effektiva möten

Posted by on oktober 16, 2016 in Blogg, Katharina | 0 comments

Som chef har jag alltid tyckt att det har varit roligt att planera och hålla i möten. Ibland kunde jag få kommentar från medarbetare om det var ett ”alvedon” möte som skulle hållas och med det så menade personen att hon skulle få huvudvärk och ta en alvedon i förebyggande syfte.

Jag har säkert skrivit det tidigare här i bloggen och jag har sagt det till chefer som jag coachar, att man leder varje gång man träffar sina medarbetare. Det innebär möjligheter att styra verksamheten dit man vill men det innebär också att verksamheten går i motsatt riktning eller stagnerar om man som chef inte hanterar dessa möten på ett bra sätt.

Ja, vad är ett bra sätt?? Nu när jag har varit handläggare över ett år så har jag i större grad fått ett medarbetarperspektiv på frågan. Jag hör kollegor som suckar över att möten och som säger till mig som konsult ”vilken tur att du slipper”. Jag hör också från kompisar i vården att allt skulle vara bättre om man slapp alla dessa möten som inte leder någonstans. Det är klart att jag också under åren varit med på en del möten där kvalitén på mötena har varierat.

Tyvärr är det så alla mina tidigare chefer och uppdragsgivare, att det finns en klar utvecklingspotenial inom detta område hos allt för många chefer. Jag funderar också på om mina tidigare medarbetare har suttit och tänkt samma som jag gör ibland nu. Hur mycket har jag pratat om saker som jag tycker är viktiga men som medarbetarna inte uppfattar något av. Har jag också pratat och pratat utan slut…??

Det kryper i kroppen på mig när jag märker att saker kan avslutas snabbare, frågor kunde ha förberetts mer, vad vill man ha ut av mötet?? Finns mötesformen utifrån tradition eller fyller mötet det syftet som man har tänkt sig? Varför startar inte möten i tid? Varför ändras inte mötestiden när man går över tiden varje gång? Varför väljer man att gå laget runt i en stor grupp på över 20 personer på bekostnad av att man inte hinner med de viktigaste punkterna? Vilka är verksamhetens viktigaste punkter att ta upp utifrån vad man vill åstadkomma? Vem kommer ihåg vad som sagts och bestämts på mötet utan mötesanteckningar? Hur håller man ordning på uppföljningsfrågorna så att man inte tappar dem?

Jag försöker att hålla tyst men ibland går det inte tyvärr…

Om vi skall bedriva ett demokratiskt och coachande ledarskap så måste det finnas mötesplatsformer. Jag tänker att man behöver börja med att göra en analys av verksamheten, vad brister vi i, vad behöver utvecklas vidare. När analysen är klar så behöver man fundera på hur når vi fram till våra mål och vilka mötesformer skall hjälpa oss på vägen. Man behöver fundera något extra varv på hur implementering sker på bästa sätt med den gruppen av människor som man har framför sig. I en välutvecklad, välfungerande grupp kan implementering ske snabbare än i en grupp med stora problem t ex. Gruppen med stora problem behöver kanske träffas oftare för att komma igenom och få resultat….

Jag började inlägget med kommentaren om alvedon möten och skall avsluta texten med en återkoppling som jag fick av en medarbetare på ett uppdrag som jag har haft.  Denna kommentar skall läsas på skånska och jag fick den efter en arbetsplatsträff: Jaau senaste APT:t va ju heeelt maugiskt!! (magiskt) Ja denna medarbetaren var nöjd med mötesupplägg och mötesordföranden så ibland får man in en fullträff.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *