Att göra sitt bästa för kunden

Posted by on december 1, 2017 in Katharina | 0 comments

Har varit ledig idag och funderat en del på vad som driver mig i mitt arbete och vad jag tycker är roligt. Jag har använt ordet kund i min titel och det begreppet är ju inte vanligt i kommunala sammanhang förutom när man förr talade om kvalitet.

I alla organisationer så har man en ram av regler och lagar att förhålla sig till och man måste följa organisationens beslut. Men däremellan finns det saker som man kan göra för andra utan att bryta några regler och det är detta som driver mig framåt och är roligt med att arbeta. Att ibland kunna ta beslut som man genom sin erfarenhet vet att personen eller organisationen kommer att ha stor nytta av och kunna ta sig framåt mot sina mål. Det kan vara att ringa det där extra samtalet som gör att någon kommer att få ett arbete, en kontakt eller en bostad som gör att individen utvecklas och på köpet så blir det också en vinst för samhället. Min insats är bara att rycka lite i de kontakter och det nätverk jag har. Ingen ansträngning alls men väldigt bra resultat. Är man intresserad av andra människor så får man också reda på mycket som kan vara användbart i olika situationer.

Jag funderade vidare och kom fram till att organisationer som trimmar sina chefer att för hårt bevaka sina budgetar också får en organisation som har svårigheter med att samarbeta med andra. Organisationer som pinkar in revir och inte kan se helheten kostar pengar samt att kvalitén försämras för kunden. Jag tänker att det även är lätt att tappa i värdigt bemötande av människor om budgeten går före allt annat. Vem är vi till för och vad hjälper människor att komma vidare till ett bra liv!! En bekant som håller på med hästar skrev en insändare i GP om att hon önskade att hennes mamma var en häst bara för att hennes erfarenhet av veterinärvård var att den var sammanhållen och att hästen stod i centrum. Ansvarig veterinär kunde svara på alla frågor och hon behövde inte ringa runt till en massa olika instanser. Detta är något att fundera på!!

Jag har haft förmånen att samarbeta med andra chefer där vi alla har haft fokus på kunden och inte på våra budgetar. Vi har snickrat ihop olika lösningar för människor som har inneburit en vinst för samhället totalt men kanske inte just i våra budgetar. Vi hade en idé och kollade med varandra var pengarna fanns för att förverkliga det vi trodde på. En fantastisk tid som inte ligger så långt borta tidsmässigt men jag undrar om det någonsin kan bli så igen i en kommunal verksamhet.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *